Long time no speak! - Reisverslag uit Sommacampagna, Italië van Lieke Staal - WaarBenJij.nu Long time no speak! - Reisverslag uit Sommacampagna, Italië van Lieke Staal - WaarBenJij.nu

Long time no speak!

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

17 November 2011 | Italië, Sommacampagna

Buonasera ragazzi!
Mi chiamo Lieke. Ho ventuno anni. Sono Olandese e io voglio andare al pub questa sera!

Maar helaas moet ik vanavond gewoon naar school...

Want zoals ik al eerder heb verteld, ben ik begonnen met Italiaanse les op dinsdag en donderdagavond. Dus wanneer ik op donderdagavond met mijn gedachte gewoon met Sophie van Strien in ’t Vermaak zit, zit ik in werkelijkheid met een Spanjaard, een Chinees en vier Sri Lankesen in de schoolbanken van Sommacampagna om vervolgens ruzie te maken met een van die vier Sri Lankesen die denkt dat ‘ie een engels woordenboek is en dus bij ieder Italiaans woord dat we leren even wil laten zien dat hij als engels woordenboek zijnde precies weet wat de engelse vertaling van dat italiaanse woord is, terwijl hij 9 van de 10 keer niet eens gelijk heeft en zelfs onze docent die géén Engels spreekt opmerkt dat er geen zak klopt van wat ons ‘uit-Sri Lanka afkomstige-engelse woordenboek” zegt. Met als gevolg dat we elke week minimaal 30 minuten verliezen aan de discussie die volgt wanneer iedereen weet dat ‘ie ongelijk heeft maar Sri Lanka Mister Macho Boy zijn gelijk wil krijgen. Tot bekvechtens toe in eigen taal.
Maargoed, dat ter zijde. Ik heb inmiddels namelijk al wel een woordje Italiaans geleerd, de opdrachten zijn vaak erg makkelijk, maar aangezien ik hier natuurlijk ben om mijn ski kids Nederlands te leren... blijft het lastig om mijn geleerde Italiaanse woordjes tot werkelijkheid te brengen. Daarom heb ik vorige week met m’n vriendenkring hier afgesproken dat ze alleen nog maar Italiaans tegen me mogen praten en hebben we diezelfde avond als oefening maar meteen een film in het Italiaans gekeken.. met Engelse ondertiteling waar soms net zo weinig van klopte als van de Engelse vertalingen van mijn Sri Lankese woordenboek in m’n Italiaanse lessen... maargoed.

Nou, verder heb ik hier ondertussen een vast ritme gekregen. Alles is normaal geworden, ik sta niet meer te kijken van de Italiaanse gewoontes, ik ben inmiddels gewend om ’s avonds rond 8 uur / half 9 pas te eten, ik weet de weg in de omgeving, ik krijg niet meer de zenuwen van het Italiaanse rijgedrag, ik weet waar de pakken melk staan in de supermarkt en hoe ik op z’n Italiaans appels moet afwegen.. ik voel me langzaamaan een inwoner van Sommacampagna worden.. al denk ik dat ik pas écht helemaal ingeburgerd ben tegen de tijd dat ik hier volgend jaar weer weg ga..

Ik ben hier dus geen vreemde meer, vooral niet nu ik ieder weekend met m’n vriendenkring hier op stap ga. En aangezien dit dorp niet groter is dan Raamsdonksveer, krijg ik wanneer ik mezelf aan iemand voorstel bijna altijd meteen te horen: Ooh, dus jij ben die Nederlandse??

Ook voor de skier’tjes hier ben ik niet meer nieuw. Ik ben inmiddels gepromoveerd tot ‘de grote zus van’. Niet alleen binnen de skivereniging kennen ze me nu, maar ook op hun school ben ik ondertussen bekend en werd ik zelfs een keer gevraagd om een kinderfeestje bij te wonen!! HAHA
Ook de docent van Engels schijnt erg blij met me te zijn omdat de cijfers in een razend tempo omhoog gaan nu ze vaak Engels tegen me moeten praten.
De docent Duits daarentegen was iets minder blij omdat er eentje meer Nederlandse dan Duitse woorden op zijn proefwerk had opgeschreven... (wat ik natuurlijk erg sneu vond, maar ondertussen toch stiekem ook wel een trots gevoel gaf hehe, want mijn doel is natuurlijk nog steeds om ze zo goed mogelijk Nederlands te leren)
Om dat te bereiken ben ik dus eigenlijk de hele dag als buddy met de kiddies bezig. Waar hun gaan ga ik ook. In de ochtenden ben ik over het algemeen vrij, wat me de mogelijkheid geeft om te gaan sporten of m’n kamer of badkamer schoon te maken, om mn kleren te wassen en te strijken, om te stofzuigen en om de vloer te dweilen... (sakker wa mis ik ons ma!)
Nou dan ’s middags doen we Engels en/of Nederlands. Vaak alleen Engels omdat we voor Nederlands simpelweg geen tijd hebben. Want skiën is nou eenmaal niet de enige sport die ze beoefenen! Zo kom ik ook wel eens terecht bij de circusschool waar ze op maandag, donderdag en vrijdag naartoe moeten. Of bij het zwembad waar ze op woensdag moeten gaan zwemmen. Etc.
Heel wat activiteiten op het programma dus! Nog even en dan kunnen we de ski trainingen daar ook aan toevoegen!
Vrijdag’s ben ik altijd heel de dag vrij en daarom heb ik me voorgenomen om op de vrijdagen met de trein telkens een andere stad te gaan bezoeken. Zo ben ik 2 weken geleden dus, met veel moeite, naar Mantova geweest. Maar daar ga ik binnenkort een apart reisverslag over schrijven ;)



Goed, Ik voel me dan inmiddels wel een beetje een normale inwoner worden... maar wel een inwoner die het soms mist om op donderdagavond met Sophie van Strien of Lisanne Buijks bij ’t Vermaak te zitten, en het mist om met Renee de Bruijn of Iris Meijs doelloos rond te touren in de Qashqai met foute muziek op vol volume.. Een inwoner die, hoe gek het ook klinkt, het mist om met een kater op zondagochtend in de fucking kou in een korte broek en bevroren tenen op het voetbalveld te staan.. en die het zelfs mist om dan nog met die zondagse koppijn achter een bal aan te moeten gaan rennen, (en die het vooral mist om na afloop te kantine in te duiken! haha)
Een inwoner die het mist om Tessy de Wit en Romy Kowalczyk en Renee de Bruijn een biertje te gaan drinken in the Triple en die het ook mist om daar biertjes te gaan tappen...

maargoed, NOG 36 NACHTJES SLAPEN! en dan sta ik weer 2 weken met beide benen op Brabantse bodem, dus tot snel allemaal!

P.S. wat zijn de oud&nieuw plannen daaro??

  • 17 November 2011 - 17:23

    Sophie:

    Mijn oud en nieuw plannen zijn waarschijnlijk vermaak denk ik, zal binnenkort eens gaan vragen wat de bedoeling is haha! Wederom fantastisch verhaal, bijna net zo mooi als je mail:) dikke kussen van Sophie die vnvd misschien niet naar 't vermaak gaat.. of misschien toch om gelijk maar informatie te vragen voor oud en nieuw;)!!! Xx

  • 18 November 2011 - 11:39

    Rachelle Elshout:

    Lieke!

    Wederom herken ik echt bijna alles! We voelen ons Italiaanse/Spaanse, maar we zijn ook nog gewoon die Brabantse meiden uit de wereldsteden Rammesdoenk en 't Fèr! Mooi toch!!! Leuk geschreven weer ;)

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Sommacampagna

VIVA ITALIA

Recente Reisverslagen:

14 Februari 2012

Mijn Italiaanse valentijnsdag

04 Februari 2012

sneeuw happen en opknappen

18 Januari 2012

BACK IN ITALIA

02 December 2011

MANTOVA

25 November 2011

BUSJE KOMT ZO
Lieke

Actief sinds 21 Juni 2011
Verslag gelezen: 17541
Totaal aantal bezoekers 27825

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2013 - 25 Januari 2014

HOLA BARCELONA

10 Juli 2011 - 10 Juli 2012

VIVA ITALIA

Landen bezocht: