BUSJE KOMT ZO - Reisverslag uit Sommacampagna, Italië van Lieke Staal - WaarBenJij.nu BUSJE KOMT ZO - Reisverslag uit Sommacampagna, Italië van Lieke Staal - WaarBenJij.nu

BUSJE KOMT ZO

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

25 November 2011 | Italië, Sommacampagna

Busje komt zo.. busje komt zo...

zo'n typisch liedje dat je in je hoofd hebt als je in de van Wijngaardenstraat op de 126 staat te wachten.

Nou, hier kun je dus 'n eeuwigheid met dat liedje in je hoofd gaan staan wachten.. en al zou je het luidkeels in het Italiaans kunnen zingen... die bus die kom nie hor!!

Probleem nummer 1: de bustijden. Een boekje mee bustijden hebben ze hier dus niet... die staan wel bij de bushalte, maar degene die daar wijs uit ken heeft waarschijnlijk een brein op niveau als het brein van Einstein, dus die is met z'n intelligentie vast en zeker al stinkend rijk en pakt daarom wel zijn privé jet om naar
Verona te gaan i.p.v. het busje.

Dus wat moet je dan?? Da zal ik jullie vertellen: op naar de Italiaanse Bruna, waar die beste man achter de balie op zijn computertje het een en ander intypt en een velletje uitprint waar de vertrektijden op staan waar je dan ook nog 's 20 cent voor moet betalen, wa ik ook al nergens op vind slaan want diegene die dus niet zo intelligent zijn om die bustijden bij de halte te begrijpen die zijn dus gedoemd om te betalen om het te kunnen begrijpen.
Nou zijn die vertrektijden op da velletje ook gewoon op zón manier in een tabel gezet dat een normaal mens daar nog steeds niks van snapt.
Want achter iedere vertrektijd staat dus een sterretje, een vierkantje, een driehoekje, een 6-hoekje, of een rondje of een ovaal of een combinatie van deze figuurtjes.
Dus zie je wel weer dat als je niet zo intelligent ben als Einstein, ze je maar meteen schema meegeven voor een kind van 4 en hadden ze er me voor die 20 cent die ik heb moeten betalen op z'n minst een paar kleurpotloden bij mogen geven om deze kleurplaat in te kleuren voor wanneer ik me tijdens de busreis zou vervelen.

Maar uiteraard kwam die busreis er helemaal niet van! Want toen moest ik eerst naar huis om heel dat schema te vertalen... en toen kwam ik dus tot de conclusie dat ook de google-vertaalmachine het lettertype Wingdings 3 van Word 2007, waarin het schema was geschreven, niet kan lezen. Dus besloot ik maar om een van m'n vrienden hier om te zeggen dat ik geen zak begrijp van heel dat busstysteem hier en toen kreeg ik vervolgens als antwoord dat zelfs zíj hier himmel niks van die bussen begrijpen.

Nou, toen had ik na heel wat gegoogle eindelijk uitgevonden dat de eerst volgende bus om 12:58 zou vertrekken vanaf het plein hier. En toen bedacht ik me ineens dat het vandaag heel de dag markt is op dat plein dus zag ik in gedachte de bui al wel weer hangen en zag ik vooral NIET die bus daar passeren. Maar volgens de beste schoonmaakster die hier in huis rondliep stopte die daar wel gewoon in de buurt. Nou vind ik 'in de 'buurt'' een vrij vaag begrip maar aangezien ik het nog niet wou opgeven nam ik me maar voor om rond die tijd gewoon naar dat plein te gaan en daar te vragen waar dat die bus zou stoppen.
Daarnaast had ik ook nog op internet gevonden dat je je buskaartje niet in de bus kan kopen, ook zo iets raars. Maar dat geldt alleen voor speciale buskaartjes zoals dagkaarten e.d. en ik hoefde tenslotte alleen maar naar Verona dus dat kon gewoon.

Toen ging ik dus om 12:30 ongeveer richting dat plein lopen in de hoop dat ik daar iemand zou vinden die me kon vertellen waar die bus zou stoppen. En aangezien ik gisteren tijdens mijn Italiaanse les heb geleerd hoe je zo iets moet vragen vroeg ik dus in perfect Italiaans inclusief rollende R aan de mensen waar dat die bus zou stoppen. En ze begrepen me allemaal!! Alleen niemand wist het antwoord.
Dus toen dacht ik even heeeeeeeeel diep na.. en herinnerde ik me dat wanneer ik naar italiaanse les ging, ik ook voorbij een bushalte kwam! Dus toen besloot ik maar om naar díe bushalte te lopen in de hoop dat diezelfde bus ook daar zou stoppen! En wat een geluk!! (dacht ik toen nog he) Want daar stopte óók die bus richting Verona! En toen kwam dus al meteen weer het volgende probleem, want hier staat dus niet aangegeven aan welke kant van de straat de bus richting Verona komt dus dat is dan gewoon maar even afwachten of je bij de goede halte staat of niet.

Toen ging ik daar nog eens even flink m'n best staan doen om dat Einstein-tijdschema te begrijpen wat uiteraard niet lukte en toen viel mijn oog ineens op een zin (van lettergrootte 60 en dit keer geen lettertype Wingdings 3) die aangaf dat er géén kaartjes te kopen waren in de bus en dat deze bus alleen beschikte over een kastje om je vooraf gekochte kaartje af te stempelen. Zat ik er toch weer effe flink neffe met m'n idee dat je een simpel kaartje naar Verona wel gewoon zou kunnen kopen in de bus! Maargoed, omdat ik nog 15 min. de tijd had besloot ik maar om gewoon een kaartje te gaan kopen want naast deze zins van lettergrootte 60 en lettertype Arial of iets dergelijks, stond nog een kolom waarin in 8 talen iets was geschreven! Inclusief in het Nederlands! En daar stonden de volgende woorden:

Gelieve Uw Biljget bij af te halen:

--- en dan hier een lijsje met adressen waar je vooraf je kaartje moet kopen.

In dit lijstje stond ook de Italiaanse Bruna waar ik van te voren de vertrektijden had gehaal... en dat was maar 5 minuutjes van de bushalte vandaan dus besloot ik maar om daarheen te gaan. En toen kwam dus wéér een probleem... want hier zijn alle winkels dicht tussen 12 en half 4!!
HA.. je zou maar met de bus effe dringend naar Verona moeten en da ga nie omdat die beste man met zn computertje en z'n printer van de Italiaanse Bruna tussen 12 en half 4 z'n deur op slot heeft gedaan om lekker zelf eventjes naar Verona te gaan, want da doet ie! Ik weet het zeker!!

Dus zodoende draaide ik maar weer om... liep richting huis.. passeerde de bushalte waar ik 5 minuten daarvoor nog stond te koekeloeren... was er net voorbij en toen werd ik bekant doof van het lawaai van de bus richting Verona die voorbij kwam razen, en waar ik dus niet inzat, maar waarvan ik nu wel weet welke richting die op gaat dus ik nooit aan de verkeerde kant van de weg zal staan wachten, mocht ik OOIT nog eens proberen met de bus naar Verona te gaan zonder dat ons bussysteem daar al is ingevoerd.

Maargoed, ik moest dus nog een stukje richting huis lopen en zodoende had ik mooi de tijd om na te denken over een brief die ik graag naar deze bus maatschappij zou willen sturen.
En deze brief zou ik uiteraad schrijven in het Nederlands én in lettertype Wingdings 3 van Word 2007 om aan het niveau van intelligentie van deze mensen te kunnen voldoen.

Dus zodoende slenterde ik maar een beetje door Sommacampagna terwijl ik in m'n hoofd die brief aan het schrijven was en ineens fucking hard schrok door een toeterende bejaarde vrachtwagenchauffeur, waarvan ik dacht dat ie me omver ging rijden ofzo, maar die alleen toeterde om even uit zijn raampje te zwaaien en met een gore zware shag stem te roepen: 'ciao bella!"

Maar toch bedankt trucker, you really made my day...

  • 25 November 2011 - 13:51

    Renee:

    De geschiedenis heeft zich tenminste toch nog 1 keer herhaald, een trucker heeft je day gemaakt, haha.


  • 10 Oktober 2012 - 23:27

    The Downloader:

    Hoi Lieke. Via een kennis hoorde ik van een reisverhaal van een 'Lieke', in Sommacampagne, in Italië. Mijn eerste reactie was 'het zal toch niet....?' Maar het is wél. ik heb je verhaal zojuist gelezen en ik zie het helemaal voor me. Hoe jij met de bus naar Verona wil, de dienstregeling waar geen touw aan vast te knopen is en de 'Bruna winkelier', die je wel een printje geeft met de vertrektijden, maar er niet bij vertelt, dat je bij hem de kaartjes moet kopen.

    Mijn eerste reactie zou moeten zijn 'hoe gaat het met je?', maar als ik je verhalen even doorlees, merk ik dat je je daar erg thuis voelt. Je zult familie en kennissen natuurlijk missen, maar je redt jezelf heel aardig in Sommacampagne. Hier - met mij - gaat het vrij goed, maar ook niet meer dan dat! Heel veel succes, Lieke en veel groeten van 'de Downloader'.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Sommacampagna

VIVA ITALIA

Recente Reisverslagen:

14 Februari 2012

Mijn Italiaanse valentijnsdag

04 Februari 2012

sneeuw happen en opknappen

18 Januari 2012

BACK IN ITALIA

02 December 2011

MANTOVA

25 November 2011

BUSJE KOMT ZO
Lieke

Actief sinds 21 Juni 2011
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 27807

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2013 - 25 Januari 2014

HOLA BARCELONA

10 Juli 2011 - 10 Juli 2012

VIVA ITALIA

Landen bezocht: